Δευτέρα Σεπ 23
  
  1. Βασική πληροφορία
  2. Kατηγοριοποίηση
  3. Ταυτότητα
  4. Τεκμηρίωση
  5. Συσχετίσεις
  6. Δικαιώματα
  7. Πηγές

Βημόθυρο (Αριστερό)

Στοιχεία Καταγραφής print all
Κωδικός αρχείου καταγραφής CRID:209
Τύπος αρχείου καταγραφής Μεμονωμένο μνημείο
Ημερομηνία Καταγραφής 04-04-2013
Υπεύθυνος Καταγραφής -
Δικαιώματα αρχείου καταγραφής
Παρατηρήσεις Ξυλόγλυπτο


ΒΑΣΙΚΗ ΚΑΡΤΕΛΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Είδος μνημείου Αντικείμενο (Κινητό Μνημείο)
Κωδικός Μνημείου ΦΕΙΚ 249
Όνομα Μνημείου Βημόθυρο (Αριστερό)
Αρμόδιος φορέας Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης
Όνομα τόπου Εκκλησιαστικό Μουσείο Αλεξανδρουπόλεως
Χρονολόγηση κατασκευής
18 μ.Χ.
Σύντομη Περιγραφή Σε τρεις ζώνες. Κάτω, μέσα σε ξυλόγλυπτο αρχιτεκτονικό πλαίσιο με στρεπτούς κιονίσκους, σχηματικά ιωνικά κιονόκρανα, τόξα με φυτικά κοσμήματα και ακόσμητα τύμπανα, παριστάνονται σε προτομή, μετωπικοί, από αριστερά προς τα δεξιά οι Ιεράρχες Άγιοι Βασίλειος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Γρηγόριος ο Θεολόγος με αρχιερατική στολή. Ευλογούν με το δεξί χέρι και κρατούν όρθια κλειστά Ευαγγέλια στο αριστερό. Πρόσωπα κανονικά, προπλασμός λαδοπράσινος, σαρκώματα μπεζ, κίτρινα και καφέ. Οι φωτοστέφανοι ορίζονται με χαρακτή και λευκή γραμμή επάνω στον πρασινωπό κάμπο και είναι χρυσοί. Πάνω από τα τόξα οκτώ μετωπικοί αετοί συγκρατούν με το ράμφος κυματιστό βλαστό, ανάμεσά τους έξι φτερωτές κεφαλές αγγέλων.
Στη δεύτερη ζώνη, μέσα σε ορθογώνια διάχωρα, που ορίζονται από ξυλόγλυπτο αρχιτεκτονικό σχέδιο -όμοιο με το παραπάνω-, η παράσταση του Ευαγγελισμού. Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, σε κίνηση προς τα δεξιά, χαιρετά με το δεξί χέρι την Παναγία και με το αριστερό κρατεί ραβδί. Φορεί λευκόχρυσο χιτώνα, κόκκινο ιμάτιο. Οι φτερούγες χρυσές με μαύρες πινελιές. Στο πρασινωπό κτίριο. Προπλασμοί όμοιοι με αυτούς των Ιεραρχών. Το βάθος με πρασινωπό κτίριο. Το έδαφος κοκκινωπό. Οι παραστάσεις περιβάλλονται από πλούσια φυτικά κοσμήματα. Από κάτω, μέσα από δύο σχηματικά δοσμένους ξυλόγλυπτους αμφορείς, εξέρχονται περιελισσόμενοι βλαστοί με άνθη. Επάνω τους στέκονται δύο ζεύγη αντωπών παγονιών.
Η τρίτη και υψηλότερη ζώνη είναι διάτρητη. Κάτω-κάτω σε δύο ορθογώνια -όμοια νε τα παραπάνω διάχωρα- παριστάνονται οι Προφητάνακτες Δαυίδ και Σολομών, με αυτοκρατορική ενδυμασία και ξετυλιγμένα ειλητά με επιγραφές που προεικονίζουν τη Θεοτόκο. Επάνω από κάθε διάχωρο ένας ξυλόγλυπτος αετός σε κατατομή. Εκατέρωθεν κάθε διαχώρου, δύο βάζα από τα οποία ξεκινούν βλαστοί με άνθη και πουλιά επάνω τους. Στην παρύφη των βημοθύρων επάνω επάνω αποδίδεται ταινία από δύο τόξα με αντίστροφες καμπυλότητες. Παριστάνονται τέσσερις ανθρώπινες μορφές: οι δύο επάνω κρατούν σταυρό, οι άλλες κυματιστούς βλαστούς. Ανάμεσά τους δύο αετοί που συγκρατούν με το ράμφος τους φυτική ταινία.
Στο χώρισμα αποδίδονται, από κάτω προς τα επάνω, κίονες τετράγωνης και έπειτα κυκλικής διατομής και καταλήγουν επάνω σε ιωνικά σχηματικά κιονόκρανα. Στην απόληξη του χωρίσματος ένα περιστέρι (Το Άγιον Πνεύμα). Στην άνω απόληξη σταυρός με ρόδα και άνθη στις απολήξεις των κεραιών και μικρότερο ανάγλυφο σταυρό στο μέσον, μέσα σε μετάλλιο.