Τετάρτη Αυγ 21

  1. Βασική πληροφορία
  2. Kατηγοριοποίηση
  3. Ταυτότητα
  4. Τεκμηρίωση
  5. Συσχετίσεις
  6. Δικαιώματα
  7. Πηγές

Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας Φερών

print all


  • Κατασκευη
    Φάση κατασκευής Αρχική
    Περιγραφή κατασκευής
    Σχετιζόμενο πρόσωπο Ισαάκιος Κομνηνός
    Σχετιζόμενος φορέας / εργαστήρι -
    Χρονολόγηση κατασκευής
    1152 μ.Χ.
    Ιστορική περίοδος Μεσοβυζαντινή
    Περιβάλλων δομημένος χώρος
    Τεχνική κατασκευής
    Αρχιτεκτονικός τύπος Σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός με τρούλο, δικιόνιος και πεντάτρουλος
    Υλικά κατασκευής Κονίαμα
    Μη αναγνωρίσιμος λίθος
    Μόλυβδος
    Τούβλο
    Κατάσταση ολοκλήρωσης
    Ψηφιακή απεικόνιση
    Παρατηρήσεις



  • Χρήση
    Φάση κατασκευής Δευτερεύουσα
    Περιγραφή χρήσης Τον 14ο αιώνα το καθολικό μετατρέπεται σε τζαμί του Σουλεϊμάν και πεντέμισι αιώνες αργότερα, πάλι σε χριστιανική εκκλησία.
    Σχετιζόμενο πρόσωπο -
    Σχετιζόμενος φορέας -
    Χρόνος χρήσης
    14αιώνας μ.Χ.
    Ψηφιακή απεικόνιση
    Παρατηρήσεις -



  • Διακόσμηση
    Φάση Διακόσμησης Αρχική
    Είδος Διακόσμησης Ζωγραφιστή
    Θέμα διακόσμησης Ιεράρχες, μορφές στρατιωτικών αγίων και Κοινωνία των Αποστόλων
    Θέση διακόσμησης Νότιος και βόρειος τοίχος, Νότιος τοίχος Πρόθεσης
    Περιγραφή διακόσμησης Η εικονογραφική διακόσμηση είναι ένα καταπληκτικό δείγμα υψηλής ποιότητας ζωγραφικής της Σχολής της Κωνσταντινούπολης, που χρονολογείται στον 12ο αιώνα. Οι τοιχογραφίες της Κοσμοσώτειρας είναι το έργο μιας ομάδας ζωγράφων που μεταφέρθηκαν εδώ, πιθανώς από Κωνσταντινούπολη, από τον βασιλικό ιδρυτή της και εκφράζουν τις θεολογικές τους απόψεις. Οι μεγάλες διαστάσεις και οι ήρεμες, σιγανές κινήσεις των φιγούρων, το «απρόσεχτο» σχέδιο και οι ομοιόμορφες χρωματικές επιφάνειες αποδίδουν έναν ουράνιο κόσμο εμβριθή και σοβαρό, ιδωμένο μέσα από το ασκητικό ιδεώδες. Μερικές ιδιομορφίες στο εικονογραφικό πρόγραμμα είναι πιο εκφραστικά του ανθρώπινου δράματος παρά της ευχαριστηριακής διάθεσης. Η αναπαράσταση της Κοινωνίας των Αποστόλων στο νότιο τοίχο της πρόθεσης είναι ένα παράδειγμα.
    Σχετιζόμενο πρόσωπο Ισαάκιος Κομνηνός
    Σχετιζόμενος φορέας -
    Χρονολόγηση διακόσμησης
    12αιώνας μ.Χ.
    Τεχνοτροπία διακόσμησης Από τεχνοτροπική άποψη οι τοιχογραφίες με τις ενιαίες χρωματικές επιφάνειες, το μεγάλο μέγεθος, τις ήρεμες και ιεροπρεπείς κινήσεις των προσώπων, την ασκητικότητα και τη μεγαλοπρέπεια που αποπνέουν δίνουν την εντύπωση ότι οι ζωγράφοι, εκτός από καλλιτεχνική δεινότητα, είχαν βαθιά θεολογική γνώση, κινούνταν μέσα στα θεολογικά και πνευματικά πλαίσια της εποχής των Κομνηνών, πλαίσια που εν πολλοίς διαμόρφωσαν μέλη της οικογένειας του χορηγού του μνημείου. Αποτελούν δε ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα εικονογραφίας του 12ου αιώνα της σχολής της Κωνσταντινούπολης.
    Τεχνική διακόσμησης Νωπογραφία
    Υλικά διακόσμησης
    Κατάσταση διακόσμησης Μέτρια
    Ψηφιακή απεικόνιση CRDGID:100 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Κέντρο Ναού)



    CRDGID:101 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Αριστερή Γωνία)



    CRDGID:135 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - ΒΑ όψη)



    CRDGID:194 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Τοιχογραφία 1)



    CRDGID:195 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Τοιχογραφία 2)



    CRDGID:196 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Τοιχογραφία 3)



    CRDGID:197 - Φέρες, Ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας (Εσωτερικό - Τοιχογραφία 4)



    Παρατηρήσεις -

  • Επέμβαση



  • Συντήρηση
    Είδος συντήρησης Συντήρηση και καθαρισμός τοιχοποιίας, κονιαμάτων, αλλαγή μολυβδόφυλλων τρούλου
    Θέση συντήρησης Τοίχοι και τρούλος
    Περιγραφή συντήρησης Κατά το 1997 συντηρήθηκε η τοιχοποιία της δυτικής πλευράς του μνημείου.
    Το 1998 κατασκευάστηκε μεγάλη σκαλωσιά εσωτερικά και εξωτερικά του μνημείου (με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην επιβαρύνεται στο ελάχιστο η τοιχοποιία του) και πραγματοποιήθηκε μερική συντήρηση του τυμπάνου του τρούλου.
    Κατά το 1999 ολοκληρώθηκε η συντήρηση της τοιχοποιίας του τυμπάνου του τρούλλου και αλλάχθηκαν τα μολυβδόφυλλα στο ημισφαίριο του τρούλλου. Τα καινούργια μιολυβδόφυλλα τοποθετήθηκαν πάνω σε στρώμα λάσπης από αργιλόχωμα, ώστε να επιτευχθεί η όσο το δυνατόν πιο σφαιρική μορφή του ημισφαιρίου.
    Οι εργασίες επίσης περιελάμβαναν καθαρισμό του μνημείου από νεώτερα και σαθρά κονιάματα και συντήρηση της τοιχοποιίας, με έμφαση στην διατήρηση των αρχικών (βυζαντινών) ή μεταγενεστέρων (οθωμανικών) φάσεων.
    Παράλληλα με τις εργασίες συντήρσης πραγματοποιήθηκε μελέτη παρακολούθησης και υπολογισμού των μικρομετακινήσεων με σύρματα INVAR. Με την παρακολούθηση των μικρομετακινήσεων θα εξακριβωθεί η στατική συμπεριφορά του μνημείου.
    Οι επεμβάσεις ήταν ευεργετικές για το μνημείο, εφόσον ελαχιστοποιήθηκε η πιθανότητα εισχώρησης νερού στο εσωτερικό της τοιχοποιίας. Συγχρόνως δε αναδεικνύεται και προβάλλεται το πιο σημαντικό μνημείο της Θράκης.

    Σχετιζόμενο πρόσωπο -
    Σχετιζόμενος φορέας -
    Χρονολόγηση διακόσμησης
    Από 1996 μ.Χ.
    Μέχρι 2000 μ.Χ.
    Τεχνική συντήρησης Αποκατάσταση
    Απομάκρυνση
    Καθαρισμός
    Υλικά συντήρησης Μόλυβδος
    Ψηφιακή απεικόνιση
    Παρατηρήσεις http://www.yppo.gr/5/g5121.jsp?obj_id=1722



  • Καθεστώς προστασίας
    Σχετιζόμενος φορέας Υπουργείο Πολιτισμού
    Χρόνος κήρυξης
    Τύπος κήρυξης
    Ψηφιακή απεικόνιση
    Παρατηρήσεις -